sobota 18. prosince 2010

Klapka! Státní maturity podruhé

Státní maturity. Oslavované, nenáviděné, zatracované. Připravují se už řadu let. V tomto školním roce  proběhla generální zkouška a na jaře měly být zavedeny naostro. Budou? Toť otázka. Senát totiž odhlasoval jejich zrušení.

Desatero nepravd o státní maturitě
Učitelé z Matičního gymnázia v Ostravě na začátku roku sepsali dokument, ve kterém poukazovali na nepřipravenost státních maturit a spoustu nepravd kolem nich. Autorem textu je Mgr. Ladislav Vasevič. Mimochodem člověk, o kterém lze říct, že "má charisma", protože on ho skutečně má. Osobně ho považuji za člověka velice inteligentního.
Abych dala prostor i druhé straně, nabízím k nahlédnutí Reakci ředitele CERMATu na Desatero nepravd o státní maturitě. Zde jsou vypsány jak Nepravdy  i s vysvětlením (některé články uvádějí pouze výčet Nepravd), tak i odpovědi zastánce státních maturit. Svůj postoj ke státním maturitám jsem už vyjádřila na jiném místě, nebudu tedy dlouze komentovat výše zmíněný článek. Laskavý čtenář si jistě udělá úsudek sám.


Aby tu maturitu vůbec někdo udělal...
Výsledek generálky je tristní. Jednodušší verzi zkoušky neudělalo 33 procent z 95 tisíc středoškoláků, kteří ji absolvovali. Zkouškou z češtiny neprošlo 22 procent školáků, z angličtiny 34 procent, z němčiny 40 procent. Lehčí zkouška z matematiky byla dokonce nad síly 48 procent studentů.
Lišily se i podle typu škol, na soukromých bylo dvakrát tolik neúspěšných studentů než na veřejných školách.
zpravy.idnes.cz

Z toho vyplývají dvě věci. Za prvé - polovina studentů není schopná matematicky myslet, a nebo se na to prostě vykašlala. Testy z maturitní generálky jsou nyní k dispozici na stránkách novamaturita.cz, takže jsem si ten matematický test základní úrovně otevřela a zkusila. Upřímně řečeno, nechápu, proč byla u tohoto testu tak velká "úmrtnost". Ačkoliv mohou žáci používat kalkulačky i tabulky, myslím si, že test lze zvládnout i bez nich (pohled bývalého studenta gymnázia). Občas jsem sice musela trochu více zavzpomínat a dokonce si i najít v tabulkách objem koule (přece jen už jsem pár roků ten vzoreček nepotřebovala), ale jinak si nemyslím, že by tam byl nějaký příliš zapeklitý příklad. Nabízí se tedy otázka - je chyba na straně studentů, jejich učitelů, nebo za to můžou zmatky kolem státních maturit, které asi nemají moc motivační účinek?
A za druhé - studenti na veřejných školách umí aspoň něco. Z vlastní zkušenosti v rámci mého studia pedagogických předmětů na vysoké škole (průběžných praxí a náslechů) mohu říct jediné - úroveň žáků v soukromých školách je zoufalá. Nechci to příliš zobecňovat, ale obávám se, že zrovna zde platí: kdo má peníze, může všechno.

Chyby, chybky, chybičky
Ani maturitní generálka se neobešla bez chyb. Údajně byla způsobená lidským faktorem - učitelé špatně hodnotili, prý proto, že porušili metodické pokyny.

Někteří studenti se například v hodnocení dozvěděli, že napsali test na 120 procent, někde zase nedostaly hodnocení celé třídy.
zpravy.idnes.cz

Špatné hodnocení budiž. Asi těžko mohl někdo nasbírat víc bodů, než je maximum. Nebo že by se někteří už zaučovali jak obelstít to černé, co klepe na dveře; tedy naši růžovou budoucnost? Jak ale mohli hodnotitelé ovlivnit, že hodnocení se někde "zaseklo"?

A všechno je naruby
Málo zmatků už jen se samotnými maturitami. 9. prosince Senát přijal návrh na zrušení státních maturit. Pokud dostane podporu vlády i Poslanecké sněmovny, studenti by mohli na jaře skládat klasickou maturitu. Kocourkov hadra.
Zrušení státních maturit je fajn, ale teď, když už se žáci půl roku na ně připravují? I kdyby ke zrušení nakonec nedošlo, přináší to jen další a další nejasnosti. Být teď v situaci, že na jaře mám maturovat, připadám si jako pokusný králík.

Žádné komentáře:

Okomentovat